Head nõuanded, kuidas leevendada rasedusaegset iiveldust

Ligi pooled rasedad kogevad raseduse esimesel trimestril iiveldust. See võib olla kergekujuline või kutsuda esile oksendamist. Rasedusaegne iiveldus emale ja lootele ohtu ei kujuta ning üldjuhul saab abi väikestest muudatustest eluviisis, toitumises või ravimtaimedest.

Rasedusaegset iiveldust ja väsimust on palju uuritud ning võimalikud põhjused on järgmised:

  • Hommikune iiveldus kaitseb beebit toksiinide eest. Seega on hommikune südamepahasus märk tervest rasedusest. Iiveldus on ema sisemise tarkuse väljendus, mis hoiab ta eemal lootele kahjulike toitude söömisest.

  • Iivelduse põhjuseks võib olla madal veresuhkur, sest platsenta tarbib ema kehast energiat. Ajurvedas klassifitseeritakse seda ülemäärase vata probleemina.

  • Keha kohaneb hormoonide kõrgenenud tasemega. Selle teooria kohaselt vastutab progesteroon hommikuse iivelduse eest. Raseduse ajal toodetakse progesterooni suurtes kogustes ja see lõdvestab seedesüsteemi lihaseid, aeglustab seedimist ja suurendab mao happelisust. Üks teine teooria väidab, et iivelduse põhjuseks on hCG (human chorionic gonadotropin) hormooni taseme tõus. hCG tase hakkab langema raseduse 12. nädalal, kui kaob tavaliselt ka iiveldus. Iiveldust vaadeldakse ajurvedas ülemäärase kapha (vee ja maa energia) probleemina, sest hormonaalsüsteem on kapha pärusmaa.

  • Iiveldust võib põhjustada B-rühma vitamiinide ja mineraalide puudus. B-vitamiinid on raseduse ajal oluline toidulisand, mis aitab kaasa loote õigele arengule ja vähendab iiveldust. Kõige olulisemad on B3 (niatsiin), B6, B9 (foolhape) ja B12. Soovitav on neid vitamiine hakata võtma juba raseduse planeerimisel. B6 ja B12 aitavad imenduda magneesiumil, mis on raseduse esimesel trimestril oluline mikroelement. Mikroelementide omastamine on seotud seedetulega. Juhul kui on probleeme toitainete omastamisega, siis on need põhjustatud seedetule häiretest, mis omakorda põhjustab mürkainete ladestumist organismis. Selle võivad põhjustada kõik organismisisesed loodusjõud, nii vata, pitta kui kapha.

Soovitused heaks enesetundeks ja iivelduse vältimiseks:

  • söö 4–6 korda päevas väikestes kogustes

  • söö tööstuslikult töötlemata mahetoitu

  • väldi teravaid, õliseid, praetud, ülemaitsestatud toite

  • väldi poolfabrikaate ja töödeldud toitu

  • väldi suhkrut ja suhkrustatud toite

  • järgi rahulikku ja kindlat päevakava ning tee iga päev enesemassaaži sooja õliga

  • viibi hommikuti värskes õhus ja tee rahustavat nadi shodhana pranajaama hingamist

  • liigu mõõdukalt iga päev õues ja tee rasedate joogat

  • võta B-rühma vitamiine koos magneesiumiga

  • hommikul tule voodist välja aeglaselt

Nipp

Sega ¼ tl kardemonipulbrit ühe teelusikatäie meega ja meki seda mitu korda päeva esimese kolme-nelja tunni jooksul.

Teeretsept

Joo hommiku jooksul apteegitillist, koriandriseemnetest ja vaarikalehtedest valmistatud teed. Kasuta tee valmistamiseks 10 grammi koriandri- ja apteegitilliseemneid ja 5 grammi vaarikalehti liitri vee kohta. Oluline on teada, et ainuüksi vaarikalehtedest tee on abortiivse toimega, mistõttu on soovitatav vaarikalehti kasutada koos koriandri-, apteegitilliseemnete või ingverijuurega.

Ravimtaimed, millest on abi rasedusaegse iivelduse korral:

  • galgant ehk väike kalganirohi (Alpinia officinarum)

  • jamsijuur

  • kardemon

  • apteegitilliseemned

  • vaarikalehed

  • ingver

Neid taimi võib kasutada koos või üksikult (v.a vaarikas) teena või pulbrina, kuidas kellelegi meeldib. Abi võib olla ka ingverikapslitest.

Autor: Mirjam Hakkaja

Katkend on pärit kirjastuselt Pilgrim ilmunud Mirjam Hakkaja, Kristina Paškeviciuse, Katrin Saali Sauli raamatust „Elu puudutus“.

Seotud