Siddhameditsiin – hästi hoitud saladus

Kas ei peaks olema nii, et seda, millel vanust vähem – nagu kaasaegsel meditsiinil, peetakse alternatiivseks võrreldes sellega, mis iidne – nagu 5000-aastane India siddhameditsiin? Maailma vanimaks peetava ning inimest kui tervikut ja mõõtmatu universumi osa kohtleva India arstikunsti sünniloos põimuvad müstika, ajalugu ja taevalikud tarkused. “Siddhameditsiini peab alternatiivseks kaasaegne meditsiin. Tegelikult on see tamilite traditsiooniline loodusmeditsiin,” ütleb doktor Gitanjali Azariah Thelen.

Intervjuu Indias sündinud, kasvanud ja ülikoolis käinud ning pärast abiellumist Šveitsis elava ja töötava siddhaarstiga ilmus ajakirjas Üks 2013. aastal.

Ihad on kurja juur

Et saada arstiks, on mõistagi vaja õppida meditsiini. Ent siddhameditsiinis ainult sellest ei piisa. Tuleb osata kõrgtasemel ka tamili kirjakeelt, sest selles India, ja ka maailma ühe vanima keele poeetilises vormis on kirja pandud siddhameditsiini tarkused. Neid poeemidest üles leida ja lahti mõtestada tamili kõnekeele oskaja ei suuda. Siddhade luuletusega, mida siin edaspidigi kohtad, vastab Gitanjali ka mu küsimusele, mida saaks inimene ise igal tasandil tervena püsimiseks teha:

  • Iha on kõige kurja juur.
  • Iha toidu järele toob kaasa tervisehädad.
  • Iha raha järele põhjustab korruptsiooni ja vaimset stressi.

Parim viis kaua terve olla – ehk hoida keha, tunde- ja mõttemaailm täiuslikus tasakaalus – on harrastada korrapäraselt joogat, hingamistehnikaid ja meditatsiooni. Ning kuna siddhameditsiinis peetakse parimaks ravimiks toitu, hoolitseb naine ka selle eest, et ta pere – abikaasa ning 21- ja 3-aastased tütred – õigesti sööksid.

“Ma teen kodus süüa iga päev. Kasutan vürtsina ohtralt kurkumit, mis on tugev mürkide eemaldaja nii kehast kui ka toidust. Hommiku- ja keskpäevateed joome me ingveriga, õhtust tindipähkliga. Teed ja sooja vett joome me palju. Kuna elame mägises Šveitsis, kus võib ette tulla probleeme kilpnäärmega, sööme rohkelt kala, ka vetikaid ja muidugi köögivilja. Lastele teen vahel haruharva ka mõne liharoa, ent meie abikaasaga liha ei söö,” tutvustab tohter oma pere elukorraldust. Iga poole aasta tagant võetakse ette puhastuskuur. Hingelist tasakaalu hoitakse mantrate, mediteerimise ja igapäevaste rituaalide, pudžadega.

Siddhameditsiin ja ajurveeda

Miks aga siddhameditsiinist siiski nii vähe teatakse? Dr Azariah Thelen jutustab, et see Lõuna-Indias, iseäranis Tamil Nadu osariigis populaarne arstiteadus kasutab näiteks ravimitena väga oskuslikult erinevaid metalle, elavhõbedapreparaate, ka mürke. Lääne meditsiin ei suuda sellist raviviisi aga ei mõista ega tunnistada, sest sellel puuduvad tema jaoks teaduslik seletus ja normid.

“Tõsi, elavhõbedat ja kulda kasutab ka tavameditsiin, ent neid preparaate toodetakse suurte farmaatsiafirmade laborites. Iidse siddhameditsiini meetodid jahvatamise, põletamise ning metalli või mürgi aatomistruktuuri muutmisega, et neid ravimina tarvitada saaks, on lääne teadlaste jaoks liiga algelised,” selgitab arst ja lisab, et lääne maailma jaoks tarvilike siddhameditsiinialaste uurimistööde vähesuse üheks põhjuseks on ka rahanappus.

Kui võrrelda siddhameditsiini ajurveedaga – teise Indiast pärit traditsioonilise meditsiinisüsteemiga – siis on nad mõlemad holistilised ehk et haigestumise puhul ei diagnoosita ega ravita üksikut elundit, vaid inimest tervikuna. Ka peavad mõlemad tervena püsimise eelduseks tasakaalu kehas leiduva kolme dosha ehk algenergia ehk kehavedeliku vahel. Need on vayu/vata – õhk ja ruum ehk “tuul”, pitta – tuli ja vesi ehk “sapp” ja kapha – vesi ja maa ehk “lima”. Erinevus on aga selles, et siddhameditsiini järgi on lapsepõlves valitsevaks vata, täiskasvanueas pitta ning vanas eas kapha. Ajurveedas aga vastavalt kapha, pitta ja vata.

Kui ajurveeda peab haiguste ärahoidmiseks oluliseks taimi ja mineraale, head ainevahetust ja seedimist, joogat ja meditatsiooni, siis siddhameditsiin kasutab, nagu juba öeldud, lisaks veel metallidest ja mürkidest valmistatud ravimeid ning hoiab au sees intensiivset joogaga tegelemist, mediteerimist ja korrapärast, aastast aastasse, korratavat paastu.

Erinevus on ka päritolus. Siddhameditsiini tarkused on tallel Tamil Nadu templites asuvates tamilikeelsetes palmüürapalmi lehtedele kirjutatud ürikutes, ajurveeda allikaks on sanskritikeelsed veedatekstid.

Enamat kui arstikunst

Siddhateadmiste süsteemis usutakse, et füüsilist keha ja hinge tugevdades on inimene suuteline saavutama üleloomulikke võimeid ning isegi surematust. Selle jaoks olid ja on erinevad tehnikad. Füüsilise tervise jaoks jooga. Mentaalse tervise jaoks meditatsioon.Varma ehk enesekaitse ja tervendamine tähendavad akupressuuri, akupunktuuri, karated ja kungfud. Astroloogia sisaldab tänapäeva mõistes astronoomiat ja astrofüüsikat, alkeemia on tänapäeva keemia ning vastu tähendab ehitiste loomist, kus voolab pidev positiivne eluenergia. Siddhameditsiini peetakse nii kunstiks, teaduseks kui filosoofiaks. Palun Gitanjalil rääkida sellest natuke rohkem.

· Siddha kui kunst – ravimite valmistamisel ei võeta arvesse mitte ainult selle koostisosi, järjekorda ja koguseid, vaid ka planeetide mõju ja inimese enda olemust. Vastu oskuslikud valdajad teavad, kuidas ehitada maja nii, et selle tekitatud vibratsioon võnguks inimese enda omaga harmoonias. Veel tänapäevalgi on neid, kes valdavad varma salateadmisi nii täiuslikult, et suudavad panna inimese teadvust kaotama talle ainuüksi oma pilku keskendades.

• Siddha kui teadus – kaasaegne lääne meditsiin ei ole suutnud luua ravimit viiruste tekitatud haiguste vastu, olgu see AIDS või tavaline külmetus. Siddhameditsiin aga teab, et kui näiteks taime nimega niruri-õislehik töödelda teatud viisil ja tarvitada õigel moel, siis see mitte ainult ei tapa, vaid ka hävitab B- ja C-hepatiidi viiruse organismist täielikult. Punane ooker, millega värviti maju, et hoida neist eemal putukad, on üks vanemaid ainult siddhameditsiinis kasutatavaid mineraale. Seespidiselt tarvitades on sellel bakteritevastased antibiootilised omadused.

• Siddha kui filosoofia – siddhateadmiste keskne teema on enesetäiustamine. Usutakse, et hing on pärit universumist ning et iga inimese ülimaks eesmärgiks on saada taas üheks oma algolemusega. See pole ilma füüsilise kehata aga võimalik ning ehkki kaduv, tuleb teda hoida haiguste eest ning aidata tal saavutada surematus.

“Siddha tuleb sõnast siddhi, mis tähendab täiuslikkust või taevalikku õndsust ning viitab kaheksale üleloomulikule omadusele, mida valdasid siddhad – valgustunud pühakud, kes on inimkonnale andnud nii selle iidse meditsiini kui ka kõik muud teadmised ükskõik mis valdkonnas. Millisest allikast nad oma teadmised ammutasid – seda ei oska keegi öelda ega arvata,” valgustab Gitanjali.

8 üleloomulikku omadust

Need kaheksa üleloomulikku omadust, mida siddhad valdasid, on:
1. Anima – oskus muuta end nähtamatuks ja nii väikeseks kui aatom.
2. Mahima – oskus muuta end ülisuureks.
3. Ilagima – oskus muuta end kaalutuks.
4. Karima – oskus muuta end üliraskeks.
5. Praapthi – oskus saada võimatut.
6. Praghamiyam – oskus saada seda, mida ihkad.
7. Vasithuvam – oskus panna teisi mõtlema nii, nagu sina mõtled.
8. Easatuvam – oskus saada üheks ülimaga.

Tuhandeid aastaid tagasi, kui röntgeni- või muid aparaate polnud veel leiutatud, suutsid siddhad kirjeldada loote arengut emakas. Nad on üksikasjalikult toonud välja pulsi erinevad kiirused ja rütmi, osanud nimetada selle järgi inimese poolt põetava haiguse, võrrelnud pulssi erinevate loomade liikumisega – ja seda enne stetoskoobi nuputamist. Siddhad teadsid ravimtaimede toimet. Seegi on kirjas palmilehtedel. Nagu kõik muugi, kaasa arvatud teadmised astroloogiast. Tuhandeid aastaid tagasi suutsid siddhad ette näha, kes kuhu sünnib, mis planeetide mõju all, mis nime kannab, milline on tema elukäik, haridus, töö, pereelu, rikkus, tervis nagu ka see, mida inimene konkreetselt oma tervise või elujärje parandamiseks ette võtta saab.

Teadusel ei ole vaja müstikat.
Ja müstikal ei ole vaja teadust.
Inimesel on aga vaja mõlemat.

“Kas sa ise oled mõnd siddhat kohanud?” pärin. “Tänapäeval on see üsna keeruline,” sõnab hindulanna mõtlikult. “Neid, kes väidavad endal olevat mõne neist kaheksast omadusest, on üksjagu. Kuulsaks saades hakkavad nad aga kaotama oma vaimset sidet, huvituvad materiaalsest, mis muudab nad ebaausaks ja paneb vigu tegema. Olen kohanud mägedes üht naist, kes elas neiupõlvest saadik keset metsa üksinda koopas. Tõelised siddhad ei otsi kuulsust. Ma usun, et nad on olemas, nad elavad astraalmaailmas, olen neilt saanud, mitte küll otse, kingitusi, mida ma kalliks pean.”

Siddhad juhatasid naise ka Lõuna-Indias Kolli mägedes elavate hõimude juurde, kes teda usaldasid ning talle sealseid haruldasi ja väekaid ravimtaimi ning nende omadusi tutvustasid. Tänu looduslikuks kaitseks olevale 70 järsule kurvile on Kolli mägede metsad jäänud puutumata nii turistidest kui maharaiumisest. Just sinna on Gitanjali koos abikaasaga rajanud külalistemaja, kuhu on teretulnud nende firmaga Siddhamed Travels reisivad vaimsel rännakul olijad.

Üks müstiline asi sidhhameditsiinis on ka kayakalpa ehk kunst saada surematuks. Kayamtähendab “keha”, kalpa aga “kivisarnane” – kokku tähendab see oskust hoida oma keha tugevana kui kivi, et seda ei murendaks haigused, vananemine ega surm.

Haigused ja tervis

Inimese elu eesmärgiks peaksid olema kõlbelised teod, rikkus, sõnaosavus ja lunastus. Aga ilma tugeva terviseta pole nende saavutamine võimalik. Haiguste peamisteks põhjusteks peab siddhameditsiin halbu söömisharjumusi, keskkonda, kliimat, liikumist, astraalseid mõjusid, mürke, psühholoogilisi ja hingelisi põhjuseid ning karmast mõjutatud haigusi – need kõik suudavad panna kõikuma kolme dosha tasakaalu.

See, mis ravib füüsilist haigust, on ravim.
See, mis ravib psühholoogilist haigust, on ravim.
See, mis hoiab ära haiguse, on ravim.
See, mis annab surematuse, on ravim.

Peamine meetod paigast nihkunud dosha kindlakstegemiseks on pulsidiagnostika. Ent lisaks sellele peab siddhaarst oskama aru saada haiguse olemusest, uurides nii inimese viit meeleorganit, tema keelt, silmi, nahavärvi, küüsi, juukseid, häält, hingamist, uriini ja väljaheidet, nagu ka haigust tema lõhna, maitse, välimuse, kehatunnetuse järgi.

Tulemuslik ravi nõuab nelja tegijat: patsienti, tema saatjat, arsti ja meditsiini. Raviviise on siddhameditsiinis kolm:

· Jumalik tähendab seespidiseks tarvitamiseks mõeldud väävlist, elavhõbedast ja mürkidest valmistatud ravimeid.

· Inimlik ehk mõistuspärane meetod tähendab taimseid ravimeid.

· Deemonlik ehk kirurgiline aga lõikusi, kuumuse või apteegikaanide kasutamist ja verelaskmist.

Tervendamistehnikaid on teisigi: praana-, mentaalne, hingeline, metafüüsiline tervendamine, nagu ka mõtte- ja magnetravi, vee- ja värviteraapia või muu.

Eestlaste tervise kohta kostab kümmekond päeva Eestis viibinud arst, et paljusid neid, kellega tema kokku puutus, kimbutavad peamiselt podagra, allergiad ja nahaprobleemid. Miks see nii on, ta öelda ei oska. Selleks oleks vaja analüüsida meie tervist mõjutavaid tingimusi põhjalikumalt.

Keha hävitamine viib hinge hävitamiseni
Ja lunastuse saavutamine muutub seeläbi võimatuks.
Keha eest hoolt kandma õppides
Saab aga hoida oma keha ja seeläbi ka hinge.


Killuke müütilist ajalugu

Indias, Tamil Nadu osariigi pealinnas Chennais asuva Siddha rahvusliku instituudi National Institute of Siddha – mis nii koolitab kui ravib – kodulehel on siddhameditsiini sünnist põnev lugu.

Siddha ehk tamili traditsioonilise meditsiinisüsteemi juured ulatuvad aega 10 000-4000 a. eKr. Ka on ta unikaalne oma 5000 aasta pikkuse järjepidevusega. Siddhameditsiini loomisloos on põimunud iidse tamili tsivilisatsiooni mütoloogia ja kultuuriajalugu. Legendi järgi tutvustas Hindu jumal Šiva siddhatarkusi kõigepealt oma abikaasa Parvathile, kes andis need salateadmised edasi Šiva ratsule, lumivalgele pull Nandile, kellelt need jõudsid siddhadeni – ülivõimetega müstikute, tarkade, teadlaste, joogide, luuletajate, ravijateni. 18 siddhast tähtsaimaks peetakse Agastyat – tema oli ka siddhateadmiste edasiandja. Siddhade kohta lisa saad lugeda mu kirjutisest “Karma – kallistab või karistab?”.

Siddha süsteemi järgi on inimene universumi mikrokosmos, kelle keha koosneb viiest algelemendist – maa, vesi, tuli, õhk ja ruum. Keha põhiliseks ehitusmaterjaliks on toit, mis muundatakse meeleoludeks, kudedeks ja jääkaineteks. Kui meeleolud on tasakaalus, on kehas tervis. On meeleolud aga häiritud või tasakaalust väljas, on platsis ka tervisehädad ja haigused.

Siddhatarkusi

· Parim viis kaua terve olla – ehk hoida keha, tunde- ja mõttemaailm täiuslikus tasakaalus – on harrastada korrapäraselt joogat, hingamistehnikaid ja meditatsiooni.

· Toit on ravim ja ravim ise ongi toit.

· Hing pärit universumist ning iga inimese ülimaks eesmärgiks on saada taas üheks oma algolemusega.

· Elu eesmärgiks peaksid olema kõlbelised teod, rikkus, sõnaosavus ja lunastus.

· Haiguste peamisteks põhjusteks peab siddhameditsiin halbu söömisharjumusi, keskkonda, kliimat, liikumist, astraalseid mõjusid, mürke, psühholoogilisi ja hingelisi põhjuseid ning karmast mõjutatud haigusi.

Enesetäiustamine on siddhateadmiste keskne teema.

Autor: Marika Makarova

Allikas: https://makarikamaa.wordpress.com

Seotud