Seitse sammu lapse loovuse toetamiseks

Robin Sharma rõhutab, et meie lapsevanematena näitame oma eeskujul kuidas elu elatakse. Kui elame oma elu rõõmuga ja entusiastlikult, siis õpivad ka lapsed kirglikult elama. Kui jätame enda vajadused tähelepanuta ja ohverdame end pidevalt kellegi teise nimel, siis pakume sellist eeskuju ka oma lastele. Millist elu me tahame, et meie lapsed elaksid? – parim viis selle tagamiseks on elada sellist elu just siin ja praegu.

“Parim kingitus lastele on Sinu aeg! Peale kvaliteetaja on järgmine parim kink Su lastele hea eeskuju.” (Robin Sharma)

Esimeseks loovuse toetajaks on olla ise loov oma tegemistes ja toimetustes.

Mõelda loovalt, käituda loovalt, küsida küsimusi, olla seikleja eluhoiakuga – avastada iga päev uudishimulikul pilgul meid ümbritsevat imelist maailma.

Julia Cameron soovitab lapsevanematele oma loovuse ergutamiseks iganädalast kohtingut oma sisemise kunstnikuga. See on enda kohtingule kutsumine, et teha midagi lõbusat, mis laeb sind energiaga (nt minna maniküüri, kinno, raamatu- või aianduspoodi, kohvikusse, korvpallimängule, kontserdile või kuhu iganes su hing sind kutsub). Leia vähemalt paariks tunniks nädalas lapsele hoidja ja kingi aeg iseendale.

Valmisolek teha asju, mis meid rõõmustavad, teeb meie lapsele suure kingituse – meie eeskuju õpetab neile seda, kuidas enda eest hoolitseda.

Teiseks on väga oluline usk oma lapse võimekusse.

Vanemad peaksid uskuma, et nende laps käitub hästi ja annab endast parima. Enne proovimist ei tasu lapsele öelda “See on sinu jaoks liiga raske”. Kui ta ka ebaõnnestub, siis väljenda oma uhkust selle üle, et ta oli piisavalt julge proovima.

Kolmandaks on oluline märgata oma lapse andeid ja kirge.

Lapse sünnipärased anded arenevad kogemuste kaudu. Sa võid talle luua sobiva keskkonna, aga laps peab pakutavad võimalused ise ära kasutama. Austa lapse mänguaega – seeläbi austad lapse unikaalsust ja loovat vaatenurka.

Neljandaks on tähtis õhutada lapse uudishimu: küsi lapselt palju küsimusi ja julgusta teda otsima erinevaid lahendusi ja vastuseid.

Mõnele probleemile on ainult üks lahendus, milleni aitab jõuda koonduv mõtlemine (peamiselt vasaku ajupoolkera ülesanne) – sedalaadi mõttetegevust mõõdetakse intelligentsustestidega. Teistsugused probleemid panevad meid otsima erinevaid lahendusi. See on hargnev mõtlemine (peamiselt parema ajupoolkera ülesanne) – selle abil võime lahendada probleeme uudsel moel ja loovalt.

Klassikalised IQ testid mõõdavad koonduvat mõtlemist ja koosnevad küsimustest, millel on õiged või valed vastused. Suur osa koolitööst nõuab sedalaadi mõtlemist ja nii on IQ testides edukad lapsed üldiselt ka head eksamite sooritajad. Kui me aga püüame hinnata inimese loovust, siis esitame talle küsimusi, millele saab anda võimalikult palju erinevaid vastuseid. See võime eeldab hoopis hargnevat mõtlemist.

Viiendaks tuleks õpetada last kasutama oma kujutlusvõimet ja erinevaid meeli.

Palu lapsel näiteks kujutada ette reisi džunglisse: mis helisid ta kuuleb, mis pilte näeb, millisena džungel lõhnab, mis maitseid saab seal kogeda ja kuidas tunduvad puudutused nahal, kui ta puude vahel rändab. Selline kujutlusvõime harjutus õpetab tajuma maailma erinevate meelte kaudu. Jutusta lapsele ise lugusid ja inspireeri last ennast lugusid looma.

Kuuendaks on vaja lubada lapsel olla juhi rollis.

Sea vajalikud piirid, aga jälgi, et reegleid poleks põhjendamatult palju. Samuti väldi liigset abistamist ja sekkumist. Kui lapse eest kõik ülesanded ära teha, siis jääb talle mulje, et ta ise ei suuda või sul pole tema võimetesse usku. Las laps juhib mänguprotsessi ja õpib seeläbi juhioskusi.

“Laste hukkamõist surub nad maad ligi, kustutades kogu selle erilise tule, mis neist kiirgab. Riidlemise asemel kasvata neist suurvaime – selleks on nad siia sündinud.” (Robin Sharma)

Seitsmendaks julgusta oma last vabalt oma tundeid ja arvamust väljendama.

Oluline on perekonna avatud suhtumine uutesse kogemustesse ja seisukohtadesse. Kui laps on rahutu, võid panna mängima muusika ja temaga tantsida, et maandada pingeid ning parandada aju verevarustust. Kui last valdab viha, võid teda õpetada seda energiat turvalisel viisi välja elama. Luba tal jalaga või kätega patja lüüa, joonistada pilt, mis väljendab ta emotsiooni. Luba tal karjuda, nutta või lüüa trummi. Nii õpib laps end valitsevaid tundeid juhtima ega suru oma tundeid alla. Tunnete väljaelamisele järgneb rahu ja lõdvestumine, mis on hea pinnas loovaks tegevuseks.

Autor: Jaana Ojakäär

Allikas: Holistika.ee

Loe samal teemal: Robin S. Sharma “Perekonna tarkused mungalt, kes müüs maha oma ferrari”, kirjastus Pilgrim

Seotud