Jungiaanlik arhetüüpide maailm – uks alateadvuse ja teadvuse vahel

Carl Gustav Jungi analüütilises psühholoogias on arhetüüp kollektiivses alateadvuses püsiv idee või kujund, teisisõnu korduvad mustrid inimkonnas. Me näeme teatud inimtüüpe filmides, raamatutes, isegi reklaamides, kunstis, ja muidugi ka tööl ja kodus – ühesõnaga kõikjal enda ümber. Jung nägi arhetüüpe psüühe kõige olulisemate tööriistadena, mis lõid värava teadvuse ja alateadvuse vahel, et aidata meil saada terviklikeks inimesteks. Jungi väitel ei ole inimene sündides päris puhas leht, vaid tal on kaasas oma loomuse alusplaan ning nende eest võlgneb inimene tänu miljonite aastate pikkusele arengule.

Inimestes arhetüüpide nägemine ei tähenda nende kusagile kasti liigitamist, pigem on see tööriist mõistmaks iseennast ja teisi. Arhetüüpide maailma mõistmine aitab tõsta eneseteadlikkust ja aru saada, miks meie elu kulgeb nii nagu ta parasjagu kulgeb. Arhetüüpide mõistmine aitab parandada suhteid kodus, tööl, kogukonnas, see aitab avada võimalusi ja perspektiive, mida muidu ehk me nähagi ei oskaks. Vahel on arhetüüpide mõistmisest kasu, et välja astuda mõnest meie loomuomast arengut takistavast mustrist. On isegi öeldud, et arhetüübid on meie isikliku väe võtmeks.

Arhetüübid on intuitsiooni sõnastik ja mida paremini me neid tunneme, seda paremini oma intuitsiooniga resoneerime. Arhetüübid räägivad meiega sümbolite ja müütide keeles, mis sobib ideaalselt ühiskonnale, kes suhtleb kõrgtehnoloogiliste kiirsõnumite keeles. Ainus erinevus on selles, et arhetüübid on pärit meie kosmilisest teadvusest, kollektiivsest alateadvusest, mitte tehnilisest teadlikkusest.

Arhetüüpide maailm on sügav ja mitmekesine, kus igal arhetüübil on oma anded ja väljakutsed, ükski pole teisest halvem ega parem. On väga lühinägelik ja ennatlik mõne välise teguri põhjal inimesele omistada mõnda arhetüüpi kuuluvaks, ometigi annavad ehk mõned baasiseloomustused veidi inspiratsiooni meie olemusest ja teest, mida meil on ette nähtud käima.

1. Süütuke, unistaja, romantik on arhetüüp kelle moto on olla vaba, ja kelle suurimaks ihaks on pääseda paradiisi, olla õnnelik. Tema suurim hirm on teha midagi valesti või saada karistatud. Ta on optimistlik, entusiastlik, aga halvematel päevadel võib olla lapsik, tüdida kiiresti ja ärrituda lihtsalt.

2. Semu, igaühe sõbra, nö naabritüdruku arhetüüpi iseloomustab vajadus kusagile kuuluda, suhelda, olla võrdne. Tema suurim hirm on nö karjast välja visatud saada. Ta on empaatiline, aus, sõbralik, varjuküljena võib aga ilmneda mõjutatavus ja pealiskaudsus.

3. Kangelase ehk sõdalase arhetüübi motoks võib pidada seda, et nii kaua, kui on olemas tahe, on olemas ka viis millegi saavutamiseks. Ta peab vajaduseks tõestada, et on väärt. Kangelase suurim hirm on läbikukkumine, haavatavus, nõrkuse näitamine. Kangelane on vapper, sihikindel, osav ja ta soovib päästa maailma, halbadel hetkedel võib ta aga olla ülbe ja agressiivne.

4. Kasvataja, lapsevanema ehk pühaku arhetüüp peab vajalikuks teisi kaitsta ja nende eest hoolitseda. Tema motoks võiks olla – armasta oma ligemest nagu iseennast. Tema suurimaks hirmuks on see, et teda ei tänata ohverduste eest, samuti isekus. Ta on kaastunde kehastus. Headel hetkedel on ta kaastundlik ja helde, varjuküljeks on aga manipuleerimine ja kaassõltuvus.

5. Looja ehk kunstniku arhetüübi arusaam on, et kõik, mida sa suudad ette kujutada, on ka manifesteeritav. Tal on soov luua erilisi teoseid, jäädvustada end oma loomingus, visioone ellu viia. Suurimaks hirmuks on keskpärasus. Halvematel päevadel on ta melodramaatiline ja nartsissistlik.

6. Avastaja ehk otsija arhetüüp ihkab seiklusi, tema suurimaks hirmuks on ühetaolisus, “kasti” kinni jäämine, sisemine tühjus. Ta eesmärgiks on kogeda paremat, autentsemat, rohkem täitvamat elu. Teda iseloomustavad iseseisvus ja ambitsioonikus, mis kehvadel hetkedel võib väljenduda rahutuse ja sihitusena.

7. Mässaja ehk lindprii moto on – reeglid on rikkumiseks! Tal on pidev vajadus revolutsiooni, uudsuse järgi. Tema suurim hirm on muutuda jõuetuks või ebaefektiivseks. Ta on riskialdis, vabameelne, tema kehvem külg on aga muutuda kontrollimatuks või nihilistlikuks.

8. Armastaja ehk armukese arhetüübi motoks on – sina oled see ainus. Tal on vajadus naudelda, hetkes olla, ta soovib kogeda intiimsust ja uusi asju. Suurimaks hirmuks on arusaadavalt see, et ta võib muutuda mittetahetuks või mittearmastatuks. Ta võib olla kirglik, pühendunud, aga tema varjukülg on kinnisideed ja lipitsemine.

9. Võluri ehk mustkunstniku arhetüüp on soov mõista universumi toimimise saladusi. Ta usub, et ongi see, kes paneb asju toimima. Ta unistab sellest, et saaks unistusi reaalsuseks muutuda. Võlur on karismaatiline, enesekindel, visionääri omadustega, mille varjuküljeks on manipuleeriv käitumine.

10. Valitseja ehk kuninga soov on omada võimu ja kontrolli.Ta soovib luua jõukat, edukat ja toimivat pere või kogukonda. Ta kardab kaost, üle parda viskamist. Ta on enesekindel, vastutustundilk, õiglane, varjuküljeks võib aga osutuda kontrolliv ja egoistlik käitumine.

11. Narri ehk klouni motoks on – elad vaid ühe korra. Ta soovib nautida elu ja hetke, tema suurimaks hirmuks on igavuse tekkimine. Ta tahab maailma muuta lõbusamaks ja helgemaks. Ta on muretu ja vallatu, aga varjuküljeks on vastutustundetus või isegi julmus.

12. Pühaku või õpetaja arhetüübi peamiseks eesmärgiks on tõe otsimine. Ta usub, et tõde teeb vabaks. Tema suurimaks hirmuks on teadmatus, rumalus, teelt kõrvale kaldumine. Õpetaja arhetüüp kasutab oma intelligentsust ja analüüsi, et maailma mõista. Ta on tark, avatud, varjuküljeks võib olla aga külmus ja pedantsus.

Kas tundsid end ära? Tekkis arhetüüpide osas veel suurem huvi või hoopis suur segadus? Kui sind huvitab kollektiivse alateadvuse maailm ja jungiaanlik psühhoanalüüs, siis oled oodatud jungiaanike arhetüüpide baaskoolitusele 27.septembril. Täpsem info selle kohta on leitav siit:

https://www.facebook.com/events/857571288101041

Kokku kirjutanud: Kaia-Kaire Hunt

Seotud