BBC News: ravimitööstus üha kasvab ülepaisutatud kasumi toel

Sel nädalal rabas ajakirjandust uudis, et Turing Pharmaceuticals tõstis toksoplasmoosi, malaaria ja AIDSi ravimi Daraprimi hinda 55 korda ehk 5500%, öeldes: "Me ei ole ahne ravimifirma, kes tahab patisentidelt viimase välja pigistada, vaid firma, kes tahab jätkuvalt äri teha." Selle juhtumi valguses on hea meenutada mullust olulist artiklit, kus BBC Newsi majandusajakirjanik Richard Anderson kirjutab ravimifirmade üüratutest kasumimarginaalidest ja liigkasu lõikamisest, arstide meelitamisest ja mõjutamisest, miljarditesse ulatuvatest trahvidest valetavate ravimireklaamide eest, ebaseaduslikest kokkulepetest keemikutega ja uuringutulemuste kallutatud esitamisest.

Kujutage ette tööstust, millel on kõigist teistest kõrgem puhaskasumi ja käibe suhe ehk kasumimarginaal ning millele pole võõrad ka mitme miljardini küündivad trahvid õiguse kuritarvitamise eest. Kui sellele lisada laialt levinud süüdistused salalepete sõlmimise ja liiga kõrgete hindade nõudmise eest, kargab esimesena pähe kahtlemata pangandus.Tegelikult vastutab eelkirjeldatud tööstus ravimite väljatöötamise eest, et päästa inimeste elusid ja leevendada nende kannatusi, mitte teenida kasumit kasumi enda pärast.Ravimifirmad on välja töötanud valdava enamiku kõigist ravimitest, mis on inimkonnale tuntud, aga sealjuures on nad ka teeninud kenakese kasumi ega ole seda alati teinud seaduslikke vahendeid kasutades.Möödunud aastal teenis Ühendriikide ravimigigant Pfizer, mis on kogutulu alusel maailma suurim ravimifirma, üüratu 42% suuruse kasumimarginaali. Nagu üks selle tööstuse veteran igati mõistetavalt ütleb: “Mina ei suudaks küll õigustada.”Kui sellest kasumist maha arvata ühekordne 10 miljardi dollari suurune tulu, mille firma teenis oma loomatervishoiu haru eraldamisega, jääb alles endiselt 24% marginaal, mis on ikkagi päris tähelepanuväärne mis tahes mõõdupuu järgi.Suurbritannias esines näiteks suur vihapuhang, kui tööstuse asjatundjad ennustasid, et energiafirmade kasumimarginaal tõuseb ravimid ei jõua isegi turule.Kuid nagu allpool esitatud tabel näitab, kulutavad ravimifirmad palju rohkem raha ravimite reklaamile – mõnel puhul isegi kaks korda rohkem kui ravimite arendamisele.

Hakka Alkeemia klubi liikmeks luues endale konto!

Isikliku kontoga on sinu privileegid:

  • - Ligipääs artiklitele ja podcastidele
  • - Info ürituste kohta sündmuste kalendris
  • - Võimalus jagada infot oma sündmuste kohta
  • - Võimekus märkida artikleid loetuks jpm.

Mine registreerima

Hakates Alkeemia klubi liikmeks nõustud meie kasutajatingimuste, privaatsuspoliitikaga ja Alkeemia uudiskirjadega.

Seotud