Lugemisnurk | Suguhormoonide tasakaalutus ja östrogeeni domineerimine

Meie organism on suursugune elektromagnetiline sensorsüsteem, kus kõik mõjutab kõike. Sellest, mida me täna omale suhu paneme, ehitatakse homme üles meie uuenevad rakud, hormoonid, närvivahendusained ja teised biomolekulid. See, mida täna sisse hingame või peale määrime, on loetud sekundite pärast meie vereringes. Iga väiksemgi komponent meid ümbritsevast keskkonnast mõjutab keha hoomamatult suurel määral.

Omavahel delikaatses tasakaalus toimetavate suguhormoonide tööd on võrreldud kauni tantsuga. Tegu pole ühe artisti sooloetendusega, otse vastupidi: ideaalis hingavad kõik partnerid õndsas sünergias, üksteist toetades ja täiendades. Vähem oluline pole seegi, et tants on pidevas muutumises – ajust, neerupealistest ja munasarjadest/munanditest lähtuv täpne tagasisidestussüsteem määrab ära, kes laval parasjagu tantsu juhib.

Kahjuks kipub kaasaegses maailmas aga tihti juhtuma nii, et hormonaalsel tantsutrupil lähevad sammud sassi ning lava hõivab hullunud üksiküritaja, kes teiste liikumist vägisi kontrollima asub. Tuntud USA arst dr John Lee oli esimene, kes kirjeldas naissuguhormooni östrogeeni liig kõrget taset organismis terminiga „östrogeeni domineerimine“.

Östrogeen on grupi naissuguhormoonide (östradiool, östroon ja östriool) ühine nimetus. Tegu on rakkude kasvu õhutava hormooniga, mis on eluliselt oluline nii naiste kui ka meeste kehas. Puberteedieas annab östrogeen võimsa tõuke naiselike vormide väljakujunemisel, kollageeni sünteesimiseks ja luumassi tiheduse toetamiseks. Raseduse ajal reguleerib östrogeen rasedushormooni (progesterooni) taset, toetades heldelt loote organite ning aju arengut.

Meeste puhul on piisav östrogeeni (östradiooli) tase oluline libiido õhutamiseks ja erektsiooni tekkimiseks, östradioolil on tähtis roll nii munandite funktsioonis kui sperma tootmises.

Östrogeen hoolitseb meie veresoonte elastsuse ja limaskestade terviklikkuse eest ning hoiab korras kolesterooli ainevahetuse. Kaunis klantspilt säilib, kuniks östrogeen jääb oma kindlaksmääratud rollile truuks, lastes ka teistel hormoonidel aeg-ajalt esireas valgusvihus särada ja kuulsust nautida.

Östrogeenile sobilikku staatust sobibki hästi ilmestama lause „Hea ori, aga vilets valitseja“. Kahjuks on hormoonide ainevahetuse häirumine ja östrogeeni domineerimine tänapäeval sagedased nähtused. Probleemi põhjuseid võib otsida nii keskkonna saastatusest, meie enda viletsamaks muutunud valikutest kui ka geneetilistest eelsoodumustest, mis viletsate keskkondlike faktorite survel eriti selgelt välja joonistuvad.

Östrogeeni liig kõrge tase loob soodsa pinnase nii premenstruaalse sündroomi (PMS) kui tsüklikorratuste ning fibroidide-tsüstide tekkimiseks. Östrogeeni ainevahetuse häirumine toidab endometrioosi ja polütsüstiliste munasarjade diagnoosi ning võib olla määravaks taustajõuks kilpnäärmeprobleemide ja rasestumisraskuste taga. Arenevast meditsiinist ja paremast diagnostikast hoolimata tõuseb pidevalt hormoonsõltuvatesse (sh östrogeenretseptor-positiivsetesse) kasvajatesse haigestumine.

Meeste puhul loob testosterooni-östrogeeni häirunud vahekord pinnase tänapäeval nii tavapäraseks saanud keskkoha rasvumiseks, ümara puusajoone ja naiseliku rinnakoe (günekomastia) tekkimiseks. Östrogeense saastega seostatakse suurel määral ka viimaste aastakümnete jooksul märkimisväärselt halvenenud sperma kvaliteeti – soovida jätab nii spermatosoidide kontsentratsioon, liikuvus kui elujõud.

Hormonaalse tervise säilitamise teevad ekstreemselt raskeks inimese enda loodud ja keskkonda paisatud toksilised östrogeenisarnased ühendid, mis kehaomast östrogeeni matkides organismis palju segadust tekitavad. Võõröstrogeenide mõju on kordades tugevam kehaomastest ja taimsetest östrogeensetest ühenditest. Rakkude pinnal östrogeeni retseptoritele kinnitudes põhjustavad need ohtlikud ühendid rohkelt möödarääkimist ja kaost, nende kehast väljutamine aga nõuab ahnelt energiat ja spetsiifilisi toitainelisi ressursse, millega kellelgi liigselt priisata pole. Kui lisada kiuslikele võõröstrogeenidele veel tänapäeva eluga kaasas käiv kohustuslikult kõrge stressitase ja hoolimatult tehtud toiduvalikud, ongi hormonaalne kaos käes.

/…/

Meil on sadu võimalusi oma hormonaalset ainevahetust inspireerida, kasutades selleks erinevaid toidu-, toote- ja elustiilivalikuid. Siinkohal olgu üles loetletud mõned olulisimad neist.

  • Sööge külluslikult taimset terviktoitu! Mida rohkem värvilisi variatsioone meie toidulaual, seda rõõmsam on organism. Taimne kiudaine ankurdab hormonaalset tasakaalu häirivad jääkained endasse ja aitab need organismist elegantselt välja eskortida.
  • Liikuge piisavalt! Füüsiline aktiivsus langetab stressi ja mõjub hästi kehakaalule. Kõrgenenud stressihormoonide tase mõjutab veresuhkru tasakaalu ja viib segadusse suguhormoonid. Aktiivne liikumine stimuleerib lümfiringet ja seedimist, mis on omakorda äärmiselt olulised hormonaalse ainevahetuse ergutamiseks.
  • Toetage teadlike toiduvalikutega maksa detoksiradu. Tarbige innukalt peeti, apteegitilli, kurkumit ja laugulisi. Jälgige, et teie menüü sisaldaks rohkelt kapsalisi ja teisi ristõielisi köögivilju (kaalikas, naeris, rõikad, redised, sinepi-idandid jms).
  • Vähendage otsustavalt rafineeritud teraviljatoodete tarbimist. Eelistage glüfosaadist puutumata orgaanilisi täisteratooteid.
  • Jooge mahedalt kasvatatud lahtist teed ja vältige võimalusel teekottide kasutamist. Paberist teekotte töödeldakse sageli epiklorohüdriiniga, mis veega kokku puutudes hüdrolüüsitakse aineks nimega 3-MCPD (3-monokloropropaan-1,2-diool), mida seostatakse viljatuse, immuunfunktsiooni pärssimise ja vähkkasvajatega. Luksuslikuna näivad siidised teekotid lekitavad ühteainsasse teetassi aga lausa miljardeid plastiku mikro- ja nanoosakesi, mis samuti hormonaalset kaost tekitavad.
  • Hoiduge religioosse pühendumisega suhkrurikaste söökide-jookide tarbimisest. Vajadusel magustage toitu pigem terviktoiduliste suhkrutega (nt banaan, kuivatatud puuviljad). Tutvuge steevia- ja luukumipulbriga (Pouteria lucuma).
  • Vähendage piimatoodete tarbimist! Piimatoodete näol on tegu östrogeenselt laetud toiduga, kus leidub ka rohkelt kasvuhomoone (k.a insuliinisarnast kasvufaktorit). Piimatoodete vähendamine menüüs või neist hoidumine tuleb kasuks hormonaalse akne, endometrioosi, polütsüstiliste munasarjade, östrogeenretseptor-sõltuvate kasvajate jt östrogeeni takerdunud ainevahetusest julgustust saavate tervisehädade puhul.
  • Öelge veendumusega ei suitsetamisele ja suitsustes ruumides viibimisele. Siinkohal on oluline meenutada, et väga ohtlik on ka nn sekundaarne ja tertsiaalne suitsetamine (suitsetavate inimeste läheduses viibimine ja kokkupuude mööblile, nahale jt pindadele sekundaarsest suitsetamisest ülekanduvate jääkainetega). Parem valik pole e-sigaret, mis sisaldab samuti nikotiini ning lisaks rohkelt tuntud ja tundmatuid toksilisi ühendeid ning metalle.
  • Hoiduge alkoholi tarvitamisest. Alkoholi ainevahetus nõuab organismilt rohkelt aega ja ressurssi ning seeläbi kipub kannatama ka suguhormoonide ainevahetus.
  • Vahetage oma intiimhügieenivahendid kehasõbralike toodete vastu.
  • Vaadake hindavalt üle kõik oma keha- ja kosmeetikatooted. Hea ja lihtne võimalus selleks on tugineda Environmental Working Groupi poolt loodud Skin Deep andmebaasile.
  • Eelistage võimalusel alati plastnõudele klaas-, savi- ja portselannõusid; valige klaaspudelisse pakendatud ketšup ning tetrapakendis tomatipasta.
  • Ärge jooge päikese kätte jäänud plastpudelist karastusjooke.
  • Hoiduge poekviitungeid enne äraviskamist käes kägardmast ja kortsutamast, sest nii levib ohtlik võõröstrogeenne aine BPA (bisfenool-A) paberilt jõudsasti ka kätele ja sealt edasi organismi. Kui just hädapärast vajadust pole, võiks kviitungist üldse loobuda.

Allikas: Liis Orav „Toida oma tervist“, kirjastus Pilgrim

Seotud

5 praktilist nippi kuidas meeleolu tõsta

Liitu meie uudiskirjaga ja saa 5 praktilist nippi kuidas kiiresti enda meeleolu tõsta.